site stats
Skip to main content

03b Jaarklas onderwijs

 Visie van de jaarklasstroom

De kernwaarden van onze school zijn respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. Deze worden doorleefd binnen het team, in het contact met ouders, kinderen en externen en in ons onderwijsaanbod.

We voelen ons samen verantwoordelijk voor het bieden van betekenisvol, kwalitatief goed onderwijs en een positief veilig schoolklimaat.

We stellen het welbevinden van onze kinderen voorop en zorgen ervoor dat elk kind zich op een positieve manier kan ontwikkelen. We gaan uit van een positieve grondhouding. Door het uitspreken van gedragsverwachtingen zorgen we voor eenduidigheid in het aanspreken van de kinderen. We gaan uit van een positieve grondhouding en spreken gedragsverwachtingen uit naar kinderen. Door deze concreet te maken weten kinderen wat er van hen wordt verwacht en krijgen zij de kans om hun gedrag daarop aan te passen.

Werkwijze jaarklasstroom

In de jaarklasstroom zitten de kinderen zoveel mogelijk in homogene groepen. In ons aanbod is er op alle vakgebieden sprake van een doorgaande leerlijn van groep 1 t/m 8, ook wel het jaarklassensysteem genoemd. 

 We hechten veel waarde aan een actieve leerhouding, samenwerken, eigenaarschap en verantwoordelijkheid bij de leerlingen. Vanuit deze waardes maken we gebruik van het EDI-model (Expliciete Directe Instructie model), zetten we coöperatieve werkvormen in en vinden we zelfstandig werken van groot belang.

Didactische werkvormen

  • EDI

Expliciete Directe Instructie model (EDI-model) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. Het is een instructiemodel dat de kinderen stimuleert om actief mee te doen tijdens de les.

EDI is een gestructureerde manier van lesgeven. Kenmerkend is de stapsgewijze aanpak, waarbij de leraar sturend is en de leerlingen activeert.

Figuur-9.1-EDI-stappen-naast-elkaar-1-800x280.png

Een les heeft een duidelijk doel dat concreet omschrijft wat de leerlingen aan het eind van de les weten en kunnen. De interactie tussen leraar en leerlingen is een belangrijk onderdeel en ingebouwd in de verschillende fasen van het EDI-model. Tijdens een EDI-les zijn de leerlingen voortdurend actief betrokken, onder andere door de inzet van beurtstokjes, wisbordjes en schoudermaatjes. Bij een EDI-les wordt tijdens een instructie voortdurend gecontroleerd of de leerlingen de leerstof begrijpen. Het controleren van begrip tijdens de stapsgewijze aanpak, zorgt ervoor dat de leerlingen het doel van de les behalen en de leerstof zelfstandig kunnen verwerken. Tijdens het verwerken van de leerstof heeft de leerkracht tijd om alle leerlingen op hun eigen niveau te begeleiden.

  •  Coöperatief leren                                                                                                                    

 Bij coöperatief leren, ook wel samenwerkend leren genoemd, gaat het om de samenwerking tussen leerlingen. Dit wordt gestimuleerd door coöperatieve werkvormen in te zetten, waarbij kinderen in tweetallen of teams werken. De samenstelling daarvan wisselt geregeld. De kinderen discussiëren samen over de leerstof, ze geven elkaar uitleg en informatie en vullen elkaar aan. Zij zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar.

De gedachte achter samenwerkend leren is dat alle kinderen hiervan leren; cognitief én sociaal. De zwakkere leerlingen, doordat ze extra uitleg krijgen, overleggen, mee worden genomen en worden aangemoedigd. De sterke leerlingen, omdat zij de stof op een hoger niveau leren beheersen als ze het aan anderen uitleggen.

Niet alleen de lesstof is belangrijk, maar ook de samenwerking. Er is dus sprake van een cognitief en een sociaal doel. De achterliggende gedachte van coöperatief leren is dat kinderen niet alleen leren van de interactie met de leerkracht, maar ook van de interactie met elkaar.

Coöperatief leren stimuleert de betrokkenheid en een actieve deelname van alle leerlingen. Er is veel variatie in werkvormen. Voorbeelden van coöperatieve werkvormen zijn: dubbelrij, mix en koppel, rondpraat op tijd.

Het samen leren bevordert ook de sociale vaardigheden en draagt daardoor bij aan een goede en prettige sfeer in de groep.         

                                                                                                                                            Cooperatief_samen.jpg

Coöperatief leren is ook een effectieve vorm van klassenmanagement, want de leerkracht maakt gebruik van het vermogen van leerlingen om elkaar te helpen en ondersteunen. Uit onderzoek is gebleken dat het vaak ook een positieve invloed heeft op het zelfvertrouwen van de leerlingen.

Bij coöperatief leren is de hele klas actief bezig met de leerstof en de leerlingen leren van en met elkaar.  

 

  • Zelfstandig werken

 In het jaarklasonderwijs vinden wij het belangrijk dat kinderen zelf verantwoordelijkheid en eigenaarschap durven en kunnen nemen.  

Tijdens het zelfstandig werken leren we de leerlingen planningsvaardigheden, een taak zelfstandig opstarten en uitvoeren door middel van het gebruik van een weektaak. Dit zijn taken op verschillende niveaus die de leerling zelf moet inplannen, uitvoeren en controleren. Binnen onze lessen gebruiken we in de klas een timetimer, een stoplicht en maken de leerlingen gebruik van vraagkaartjes.

Er is een doorgaande lijn zelfstandig werken van groep 2 tot en met groep 8. De leerkracht heeft hierbij een begeleidende/sturende rol, maar neemt hier steeds meer afstand van. In de lagere groepen is de weektaak voor de hele groep zichtbaar op een bord. In de bovenbouw wordt de weektaak steeds individueler en krijgen de leerlingen deze op papier. Uiteindelijk gebruiken ze een agenda in groep 8 ter voorbereiding op de middelbare school. 

                                                                    

     planbord                                                  weektaak                                                           agenda